FAQ Werkgevers

Hier worden de meestgestelde vragen (FAQ) beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via de contactpagina of het contactformulier onderaan deze pagina.

Fases

Wat is het fasensysteem?

Wij als uitzendbureau gebruiken het fasensysteem in plaats van het periode- en ketensysteem. Als je uitzendkrachten bij ons inhuurt vallen deze onder de fasen van de NBBU. Een uitzendkracht kan zich in 4 soorten fasen bevinden, fase 1,2,3 of 4.
In deze fasen zit het voornaamste verschil in de flexibiliteit en het aantal contracten dat we mogen geven.

Wat is het periode- en ketensysteem?

Het periode- en ketensysteem is een wettelijk systeem binnen het arbeidsrecht voor reguliere werkgevers. In dit systeem staat omschreven hoeveel tijdelijke contracten een werkgever over een bepaalde periode mag geven. Een werkgever mag maximaal 3 tijdelijke arbeidsovereenkomsten bieden in een periode van maximaal 3 jaar. Hierna ben je verplicht om een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden.

Wat is het verschil tussen het fasensysteem en de periode- en ketenregeling?

Wij als uitzendbureau mogen conform het fasensysteem maximaal 5,5 jaar iemand aan het werk hebben zonder deze een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden. Voor een reguliere werkgever is dit maximaal 3 jaar. Bovendien mogen wij per fase meerdere contracten geven terwijl een reguliere werkgever maar maximaal 3 contracten mag geven.

Wat is fase 1?

In fase 1 zit een uitzendkracht de eerste 26 weken die hij/zij werkt. Elke week dat de uitzendkracht werkt telt mee voor de telling.
Dit is een flexibele fase en tijdens deze fase is er geen doorbetalingsverplichting.

Wat is fase 2?

Fase 2 is het verlengstuk van fase 1. Voorheen waren er nog verschillen in fase 2. Tegenwoordig is er geen verschil meer en zie je dat er ook gesproken wordt over fase 1&2. Werkt een uitzendkracht 26 weken niet? Dan begint de uitzendkracht weer in fase 1. Fase 2 duurt 52 weken.

Wat is fase 3?

Als een uitzendkracht 78 weken heeft gewerkt (fase 1&2) gaat hij over naar fase 3. Fase 3 betekent vastigheid voor beide kanten. Fase 3 duurt maximaal 4 jaar waarin wij uitzendkrachten maximaal 6 contracten mogen geven. Werkt een uitzendkracht 26 weken niet? Dan begint de uitzendkracht weer in fase 1.

Wat is fase 4?

Na het doorlopen van fase 3 komt een uitzendkracht in fase 4. Fase 4 is een contract voor onbepaalde tijd.

Wat is de NBBU?

De NBBU is de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen. Van deze bond zijn wij als uitzendorganisatie lid. De NBBU is invloedrijk op de (flexibele) arbeidsmarkt, geeft (mede) vorm aan vernieuwingen in de flexbranche, vertegenwoordigt, faciliteert en adviseert de leden, waarborgt kwaliteit en versterkt het ondernemerschap van de leden.

Inhuren

Wat is de opzegtermijn van een uitzendkracht?

In fase 1 en 2 is er normaal gesproken geen opzegtermijn van toepassing, tenzij anders is afgesproken. Wel spreken wij vaak van een fatsoensnorm. Deze fatsoensnorm is voor ons een week, maar kan ook korter. Wij proberen in die week namelijk ander werk voor de uitzendkracht te regelen. Vanaf fase 3 worden er individuele afspraken gemaakt omtrent opzegging.

Kan ik een uitzendkracht overnemen?

Een uitzendkracht kan je overnemen na 2080 gewerkte uren. Wil je hem eerder overnemen? Dat is ook mogelijk, maar dan wordt er een fee gefactureerd.

Inlenersbeloning

Wat is de inlenersbeloning?

De inlenersbeloning is de term die gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat een uitzendkracht dezelfde loonvoorwaarden krijgt als personeel dat rechtstreeks in dienst is bij een bedrijf.

Wat valt er allemaal onder de inlenersbeloning?

De volgende aspecten vallen onder de inlenersbeloning:

  • Het brutoloon conform de schaal waarin de werknemer is ingedeeld
  • ATV/ ADV
  • Toeslagen voor overwerk en onregelmatige uren
  • Initiële loonsverhogingen, zoals bij inlener bepaald
  • Onkostenvergoedingen
  • Periodieken

Urenregistratie

Hoe moeten de gewerkte uren van een uitzendkracht doorgegeven worden?

Een uitzendkracht moet zijn gewerkte uren doorgegeven in E-uur. Dit is onze online omgeving waar de urenregistratie en contracten geregeld worden.
Vervolgens moet hij de uren aan jou aanbieden ter accordering.

Moet ik de gewerkte uren goedkeuren van een uitzendkracht?

Ja, wij vinden het belangrijk dat alles duidelijk is voor iedereen. Goedkeuren van gewerkte uren is hier ook onderdeel van.

Hoe kom ik in E-uur?

Zodra je mensen van ons inhuurt ontvang je een e-mail van E-uur. In deze mail staat een link voor het aanmaken van een wachtwoord.
Als je een wachtwoord hebt aangemaakt kun je de aangeboden uren goedkeuren.

Hoe keur ik de gewerkte uren goed?

Zodra de uitzendkracht zijn uren heeft ingevuld en aangeboden heeft in E-uur, ontvang je daar een e-mail van. In deze mail zie je een overzicht van de aangeboden uren (en eventueel reiskostenvergoeding). Met 1 druk op de knop kun je zelfs al vanuit je e-mail dit urenbriefje goedkeuren.
Daarnaast kun je ook inloggen in E-uur en de uren goedkeuren.

Facturatie

Wanneer factureren jullie?

Wij factureren wekelijks. Afhankelijk van wanneer het goedgekeurde urenbriefje bij ons is aangeleverd gebeurt dit op de eerstvolgende dinsdag of donderdag.

Hoe factureren jullie?

De facturen worden door ons per e-mail verstuurd middels een pdf-bestand als bijlage.

Wat is de betalingstermijn?

Wij hanteren voor iedereen een betalingstermijn van 14 dagen.

Kan ik gebruik maken van automatische incasso?

Graag zelfs. Dit is eenvoudig te regelen. Neem gerust contact op met onze administratie via .

Wat is een G-rekening?

Een G-rekening is een geblokkeerde bankrekening bedoeld voor bedrijven die personeel uitlenen. Van deze rekening kan alleen geld worden overgemaakt naar de Belastingdienst of naar andere G-rekeningen. In verband met de Wet Keten Aansprakelijkheid kun je als klant van ons een gedeelte van de factuur op deze speciale rekening storten. Wij gebruiken dit geld om onze verschuldigde loonheffingen en omzetbelasting te voldoen aan de belastingdienst.

Contactformulier

Vul hieronder je contactgegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op

    Naam *

    Bedrijf

    E-mailadres *

    Telefoon

    Bericht *