FAQ WERKNEMERS

Hier worden de meestgestelde vragen (FAQ) beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via de contactpagina of het contactformulier onderaan deze pagina.

INSCHRIJVEN

Waar kan ik mij inschrijven?

Inschrijven kan online en bij ons op kantoor. Je kunt je hier inschrijven of neem contact op voor het maken van een afspraak om langs te komen op kantoor.

Reserveringen

Wat zijn reserveringen?

Voor elk uur dat je werkt bouw je reserveringen op. Dit is op jaarbasis 25 vakantiedagen en 8,33% vakantiegeld.

Hoe kan ik vrije dagen of vakantie aanvragen?

In overleg met jouw leidinggevende plan je jouw vrije dagen in.

Hoe kan ik vakantiedagen opnemen?

Als je in overleg met je leidinggevende vakantie hebt ingepland dan kun je dit online in E-uur invullen. Onderaan je loonstrook staat hoeveel vakantie je hebt opgebouwd en wat je dus kunt opnemen. Mocht je er niet uitkomen neem dan contact met ons op.

Ik stop met werken. Wanneer krijg ik mijn openstaande reserveringen betaald?

Jammer om te horen dat je stopt met werken. Je openstaande reserveringen worden 6 weken na je laatste verloonde week automatische uitbetaald.

Krijg ik uitbetaald met feestdagen?

Als je normaal gesproken op de dag van de feestdag werkt dan heb je recht op doorbetaling.
Is dit wisselend? Dan heb je geen recht op doorbetaling van je loon.

Welke dagen zijn feestdagen volgens de NBBU cao?

Onder algemeen erkende feestdagen, voor zover deze niet vallen op zaterdag en/of zondag, wordt verstaan: nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag, Koningsdag of daarvoor in de plaats tredende dag en Bevrijdingsdag in lustrumjaren.

Reiskostenvergoeding

Krijg ik reiskostenvergoeding?

Als de vaste medewerker van het bedrijf waar jij werkt ook recht heeft op reiskostenvergoeding dan krijg jij dat ook. Mocht dit jou niet duidelijk zijn, neem gerust contact met ons op.

Hoe declareer ik mijn reiskosten?

In E-uur kun je heel eenvoudig het totaal aantal gereden kilometers per dag invullen. Waar je normaal gesproken je gewerkte uren invult kun je een nieuwe regel aanmaken door op de ‘+’ te drukken. Vervolgens kun je reiskosten selecteren.
Bij het invullen van reiskosten is het van belang dat je ook aangeeft op welke dag je van en naar welke postcodes bent gereden. Dit moet je invullen bij ‘opmerkingen’. Geef ook aan of het een retourrit is.
Houdt bij het invullen van kilometers altijd de kortste route aan conform www.google.com/maps.

Hoe krijg ik mijn ov-kosten vergoedt?

Hiervoor geldt hetzelfde verhaal als ‘hoe declareer ik mijn reiskosten’. Alleen selecteer je dan de regel ‘ov-vergoeding’ in E-uur. Daarnaast moet je een uitdraai maken van je reishistorie van je ov-chipkaart. Dit pdf-bestand mail je vervolgens naar met als onderwerp je naam en het weeknummer waarvoor je de declaratie maakt.

Hoe declareer ik een los kaartje?

Hiervoor geldt hetzelfde als het vergoeden van de ov-kosten. Alleen mail je dan het losse kaartje naar ons. Belangrijk is om je naam, de datum van de ingediende dag en je handtekening op het kaartje te zetten. Vervolgens mail je het kaartje naar met als onderwerp je naam en het weeknummer waarvoor je de declaratie maakt.

Let op: de extra kosten voor een los trein- of buskaartje krijg je niet vergoedt.

Contract

Hoe onderteken ik mijn contract?

Contracten zetten wij voor je klaar in E-uur. Dit is onze digitale omgeving waar jij wekelijks je uren kunt invullen en contracten kunt ondertekenen. Als er een contract voor je klaarstaat kun je deze terugvinden bij ‘Documenten’. Nadat je het contract goed hebt doorgelezen kun je het onderaan de pagina tekenen. Dit gaat aan de hand van een sms-verificatie.

Wat voor contract heb ik?

Als je voor Uitzendkoning werkt val je onder de NBBU-cao. Dit houdt in dat we gebruik maken van het fasensysteem. Onder de NBBU-cao kun je in fase 1,2,3 of 4 vallen. Elke fase staat voor een periode dat je voor Uitzendkoning werkt.

Wat is fase 1?

In fase 1 zit je de eerste 26 weken dat je werkt. Elke week die je werkt telt mee voor de telling. Dit is een flexibele fase waarin wij een onbeperkt aantal contracten mogen geven.

Wat is fase 2?

Fase 2 is het verlengstuk van fase 1. Voorheen waren er nog verschillen in fase 2. Tegenwoordig is er geen verschil meer en zie je op je contract ook terug dat je in fase 1&2 zit. Ook in deze fase mogen we onbeperkt contracten geven. Werkt je 26 weken niet? Dan begin je weer in fase 1. Fase 2 duurt 52 weken.
Daarnaast kun je ook inloggen in E-uur en de uren goedkeuren.

Wat is fase 3?

Als je 78 weken hebt gewerkt (fase 1 & 2) en je blijft via Uitzendkoning aan het werk, dan ga je over naar fase 3. Fase 3 betekent vastigheid voor beide kanten. Fase 3 duurt maximaal 4 jaar waarin wij je maximaal 6 contracten mogen geven. Werk je 26 weken niet? Dan begin je weer in fase 1.

Wat is fase 4?

Na het doorlopen van fase 3 komt je in fase 4. Fase 4 is een contract voor onbepaalde tijd. Als je zelf de overeenkomst beëindigt of langer dan 26 weken niet hebt gewerkt via Uitzendkoning, dan begin je weer opnieuw in fase 1.

Wat is de NBBU?

De NBBU is de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen. Van deze bond zijn wij als uitzendorganisatie lid.

De NBBU is invloedrijk op de (flexibele) arbeidsmarkt, geeft (mede) vorm aan vernieuwingen in de flexbranche, vertegenwoordigt, faciliteert en adviseert de leden, waarborgt kwaliteit en versterkt het ondernemerschap van de leden.

Pensioen

Heb ik recht op pensioen?

Ja, je hebt recht op pensioen als je minimaal 21 jaar bent en tenminste 26 weken gewerkt hebt via Uitzendkoning.

Wat voor pensioen krijg ik?

De eerste 26 gewerkte weken bouw je geen pensioen op. Vanaf 27 tot en met 78 gewerkte weken bouw je Stipp pensioen op onder de Basisregeling. Na 78 gewerkte weken ga over naar de Plusregeling van Stipp.

Ben je werkzaam in de Bouw-cao en ben je vakkracht? Dan bouw je geen pensioen op bij Stipp, maar bouw je bouwpensioen op bij APG. Dit bouwpensioen bouw je in tegenstelling tot Stipp vanaf de 1e dag dat je werkzaam bent op.

Salaris

Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?

Elke dinsdag betalen wij je loon uit. Het is dan wel belangrijk dat jij zorgt dat je urenbriefje tijdig goedgekeurd is.

Ben je te laat? Geen probleem. Op donderdag doen we het nog een keer.

Wanneer krijg ik mijn loonstrook?

Elke dinsdag en donderdag betalen wij jouw loon uit. Bij de uitbetaling van je loon ontvang je ook altijd een loonstrook van ons.

Hoe krijg ik mijn loonstrook?

De loonstroken versturen wij per e-mail.

Wat is de inlenersbeloning?

De inlenersbeloning is de term die gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat je dezelfde loonvoorwaarden krijgt als personeel dat rechtstreeks in dienst is bij het bedrijf waar je werkt.

Wat valt er allemaal onder de inlenersbeloning?

De volgende aspecten vallen onder de inlenersbeloning:

  • Het brutoloon conform de schaal waarin je bent ingedeeld
  • ATV/ ADV
  • Toeslagen voor overwerk en onregelmatige uren
  • Initiële loonsverhogingen, zoals bij inlener bepaald
  • Onkostenvergoedingen
  • Periodieken
Wat is loonheffingskorting?

Loonheffingskorting is een korting die ervoor zorgt dat je over een bepaald gedeelte van je salaris geen belasting hoeft te betalen.

Je mag de loonheffingskorting maar bij één werkgever toe passen. Dus als je meer dan één werkgever hebt is het handigst om deze korting toe te passen bij de werkgever waar je het meest verdient.

Wat is SV-loon?

SV staat voor Sociale Verzekeringen. Het SV-loon is al het loon dat je als werknemer krijgt. Dus je basisloon, maar ook bijvoorbeeld vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand, ploegentoeslag en bijtelling van een auto van de zaak.

Wat telt niet mee voor je SV-loon?

Je pensioenpremie en de onbelaste vergoedingen die je krijgt tellen niet mee als SV-loon. Dus krijg je bijvoorbeeld een onbelaste reiskostenvergoeding of een onbelaste werkkledingvergoeding? Dan wordt dit niet meegerekend voor je SV-loon.

Waarom wil het UWV mijn SV-loon weten?

Als je vanuit een WW-uitkering aan het werk gaat of naast je werk gedeeltelijk een WW-uitkering krijgt dan moet je jouw inkomsten doorgeven aan het UWV. Dit wil het UWV na afloop van iedere maand weten en gebruiken ze om de hoogte van je WW-uitkering te berekenen.

Hoeveel is mijn SV-loon?

Het UWV wil graag je SV-loon per maand weten. Omdat je een weekverloning hebt, moet je een aantal weken bij elkaar optellen.

Stel je moet voor de maand mei je SV-loon doorgeven, dan kijk je in welke week 1 mei en 1 juni vallen.

De week waarin 1 mei valt, tel je in zijn geheel mee voor mei. De week waarin 1 juni valt, tel je in zijn geheel mee voor de maand juni.

Het totale SV-loon voor de maand mei is dus de week waarin 1 mei valt tot de week waarin 1 juni valt.

Je SV-loon kun je op je loonstroken aflezen aan de linkerkant bij ‘’Loon voor loonheffing’’.

E-uur

Wat is E-uur?

E-uur is ons digitale portaal voor als je aan het werk bent. Hier kun jij wekelijks je gewerkte uren en je vakantie-uren invullen. Ook kunnen we contracten voor je klaar zetten ter ondertekening.

Hoe krijg ik een account in E-uur?

Heb je nog geen account in E-uur? Neem dan contact met ons op. Dan is dat zo voor je geregeld. Je krijgt dan een e-mail van E-uur met een link om een wachtwoord aan te maken. Ons advies is om dit direct te doen, anders verloopt de geldigheid van de link.

Hoe log ik in op E-uur?

Inloggen kun je doen via de volgende link: https://uitzendkoning.flexportal.eu/.

Is het account van E-uur hetzelfde als van de website van Uitzendkoning?

Nee. Het account voor E-uur is een ander account dan waarmee je inlogt op onze website.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Ga bij het inlogscherm naar ‘Wachtwoord vergeten’ en maak een nieuw wachtwoord aan.

Hoe vul ik vakantie-uren in op E-uur?

Als je uren wilt invullen staat er standaard een regel met ‘normale uren’. Om vakantie-uren in te vullen moet je een nieuwe regel aanmaken door op de ‘+’ te drukken. Vervolgens kun je vakantie-uren selecteren. Als deze geselecteerd is, kun je jouw vakantie-uren invullen.

Ziek

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziek bent is dat heel vervelend en hopen we dat je snel beter bent. Wat je dan even moet doen is direct je leidinggevende opbellen om te vertellen dat je ziek bent en vandaag niet aan het werk kunt gaan. Daarna moet je ons opbellen (voor 10:00 uur) zodat wij jou ziek kunnen melden.

Word je tijdens je werk ziek en ga je naar huis? Ook dan moet je het even melden bij je leidinggevende en bij jouw recruiter.

Ziekmelden per sms, mail of whatsapp is niet voldoende hè…

Wat wordt er van me verwacht tijdens mijn ziekte?

Omdat we het belangrijk vinden om op de hoogte te zijn hoe het met je gaat verwachten we dat je telefonisch bereikbaar bent. Daarnaast melden wij jou ziek bij het UWV of &Wij Arbodienst. Deze zullen waarschijnlijk contact met je zoeken (telefoongesprek of huisbezoek). Als je op een ander adres verblijft, dien je dit direct telefonisch te melden bij het UWV en Uitzendkoning. Kijk ook in ons ziektereglement waar je nog meer rekening mee moet houden en wat je kunt verwachten.

Weer beter?

Als je beter bent moet je dat even melden bij je leidinggevende en bij jouw recruiter van Uitzendkoning. Dan kun je weer lekker aan het werk!

Privacy

Wat doen jullie met mijn persoonsgegevens?

Wij behandelen jouw gegevens alsof het die van ons zelf zijn. Wij gaan er dus secuur en vertrouwelijk mee om conform de privacywet.

In onze privacyverklaring leggen we uit welke gegevens we waar voor nodig hebben en hoe we daarmee omgaan.

Ben je het niet eens met de manier waarop wij omgaan met je persoonsgegevens?
Neem dan contact met ons op via .

Werkgeversverklaring

Kan ik als uitzendkracht wel een hypotheek krijgen?

Jazeker kun jij een hypotheek krijgen! Wij kunnen als werkgever een werkgeversverklaring voor je opstellen die je nodig hebt voor je hypotheekaanvraag.

Hoe vraag ik een werkgeversverklaring aan?

Heel eenvoudig. Neem even contact op met jouw recruiter. Deze regelt dat jij je werkgeversverklaring binnen 2 dagen in je mail hebt.

Discriminatie

Wil je melding doen van discriminatie?

Wij als uitzendorganisatie zijn tegen discriminatie. Voel jij je toch gediscrimineerd? Neem dan contact op met jouw recruiter en leg de situatie uit.

Wij pakken dit serieus op.

Contactformulier

Vul hieronder je contactgegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op

    Naam *

    E-mailadres *

    Telefoon

    Bericht *